Choď na obsah Choď na menu
 


Brand new A319-112

28. 10. 2010
Obrázok V máji roku 2009 som sa zúčastnil preberania úplne nového lietadla pre ČSA. Jednalo sa o A319-112 výrobného čísla 3892. Lietadlá tohto typu sa montujú v Hamburgu na letisku Finkenwerder (EDHI). Predávanie nového lietadla je pomerne náročný proces. Technici spoločnosti majú presne stanovený postup kontroly jednotlivých častí a systémov lietadla. Prípadné nedokonalosti sa potom postupne odstraňujú. Súčasťou akcie je i testovací let, ktorý naše lietadlo absolvovalo 5. mája 2009. Kapitánom letu bol fabrický pilot Johnnie Black (pôvodom Škót). Za riadením, na ľavej strane, sedel i náš testpilot Mirek Sedláček. V posádke bol ešte palubný technik Airbusu, ktorý pozorne monitoroval palubné systémy a jednotlivé parametre zaznamenával. Ja som obsadil JPS (jumpseat v kokpite) a odtiaľto všetko sledoval. Vzletová hmotnosť lietadla bola 56,5 tony, natankované sme mali 15 000 kg paliva. Lietadlo malo na trupe dočasnú registračnú značku D-AVWK. Testovací let má presne stanovený program (Standard acceptance flight profile). Pri rolovaní sa testuje tlmič bočných kmitov. Po vzlete je potrebné zmerať čas zasúvania podvozku (funkcia má trvať cca 14 sekúnd). Ďalej sa kontroluje práca autopilota a automatu ťahu. V stúpaní prebieha test komunikačných a navigačných systémov. Počas letu v maximálnej letovej hladine (FL390) sa štartuje APU (pomocná pohonná jednotka) a sleduje sa tesnosť kabíny. Nasleduje klesanie maximálnou rýchlosťou s vysunutými vzdušnými brzdami (speedbrakes) a kontrola funkcie odmrazovania nábežných hrán krídiel a motorov. V hladine 140 program stanovuje let na minimálnych rýchlostiach v rozličnej konfigurácii od čistej až po klapky 3 s podvozkom. Potom je na rade simulovaný Go Around. Počas priblíženia sa podvozok vysúva núdzovým spôsobom (LDG gravity extension). Pristátie sa realizuje v automate (Cat III dual autoland) s nastavením automatického brzdenia na stupeň MED (medium). Po pristátií sa zaznamená teplota bŕzd, testuje sa IRS (inerčný navigačný systém). Po tomto lete pracovníci Airbusu vymenili dočasnú značku za novú: OK-OER. Lietadlo bolo zaparkované na platformu a od tejto chvíle nemal nik z našej strany do stroja prístup. O deň neskôr mal prísť na rad technický prelet do Prahy. Nový A319 nám výrobca sprístupnil až po presune množstva peňazí zodpovedajúcemu plnej cene lietadla na účet AIB (Airbus Industry). Prelet z Hamburgu do Prahy som vo funkcii PIC (pilot in command) pilotoval ja, čo bolo pre mňa obrovskou cťou. Na pravom sedadle mi vo funkcii neletiaceho pilota asistoval Mirek. V kabíne pre cestujúcich sa viezla skupina našich technikov a pár ľudí z ekonomického úseku. Praha privítala novučký A319 nádherným jarným počasím.      
 

Náhľad fotografií zo zložky A319

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.